Η μπύρα στο τραπέζι μας!

0
157

Η λέξη μπύρα προέρχεται από την ιταλική λέξη birra, η οποία με τη σειρά της  προέρχεται από τη λατινική biber (ελλ. ποτό), που συνδέεται και με το λατινικό ρήμα bibere (ελλ. πίνω). Η ελληνική λέξη ζύθος απαντάται επίσης σε αρχαίους γεωγράφους περιηγητές, όπως ο Διόδωρος και ο Στράβων, δηλώνοντας βασικά το ποτό από κριθάρι, κυρίως των Αιγυπτίων. Η λέξη ζύθος σχετίζεται με το ρήμα –ζέω (δηλαδή βράζω).

ΤΕΣΣΕΡΑ πολύτιμα στοιχεία: Νερό-Βύνη-Λυκίσκος-Μαγιά.

 ΤΕΣΣΕΡΑ στάδια παραγωγής: Βυνοποίηση-Βρασμός (ζυθογλεύκος, λυκίσκος)-Ζύμωση-Μεταζύμωση.

Μιας και παράγεται κυρίως από νερό, κριθάρι, ζύμη (ή μαγιά) και λυκίσκο,περιέχει σημαντικές ποσότητες αντιοξειδωτικών ουσιών, βιταμίνες του συμπλέγματος Β, ασβέστιο, ιχνοστοιχεία (όπως μαγνήσιο), πυρίτιο και υδατάνθρακες.

Οι βασικές αξίες πίσω από την κατανάλωση της μπύρας αφορούν κυρίαρχα σε δυο ανάγκες, τη χαλάρωση και την απόλαυση. Οι λόγοι  για τους οποίους καταναλώνονται αφορούν στην ενίσχυση της κοινωνικής συναναστροφής, την ενίσχυση της φροντίδας του εαυτού μας  ή μιας αγαπημένης ψυχαγωγικής συνήθειας.

Σχεδόν όλοι οι ενήλικοι καταναλωτές έχουν δοκιμάσει μπύρα μια φορά στη ζωή τους και η μπύρα απευθύνεται σχεδόν σε όλες τις ηλικίες αλλά και τις περιστάσεις.

Οι κύριες περιστάσεις κατανάλωσης είναι:

 Εκτός σπιτιού, σε bars, cafes ή καταστήματα μαζικής εστίασης.

 Εντός σπιτιού με το φαγητό, με snacks, βλέποντας τηλεόραση    ή ταινία

 Σαν κέρασμα στην παρέα ή σε πάρτι.

 Στο σινεμά.

 Στην παραλία, στην πλατεία (σε οποιονδήποτε χώρο).

Η δομική διαφορά ανάμεσα σε μία μπύρα και ένα άλλο ποτό είναι ότι η μπύρα είναι πιο οικεία, διαχρονική ηλικιακά, αν και αγαπιέται στα νεανικά χρόνια, πιο «παρεϊστικη» και βρίσκεται παντού. Δεν χρειάζεται ειδικό χώρο ή περίσταση για να λειτουργήσει, καθώς η ίδια είναι που δημιουργεί την ατμόσφαιρα.

Είναι συχνή επιλογή σε παραλίες ή και beach bars. Συνοδεύει το φαγητό πολύ ταιριαστά, ειδικά με κρεατικά. Πίνεται ευχάριστα στο σπίτι βλέποντας τηλεόραση ή κάποιον τηλεοπτικό αγώνα (ποδόσφαιρο, μπάσκετ).

Η μικροζυθοποιία στην Ελλάδα

Ο αριθμός των μικρό-ζυθοποιείων στην Ελλάδα που είναι σε  λειτουργία υπερβαίνει  τα 40. Και αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς η ενασχόληση με την παραγωγή μπύρας είναι αρκετά πιο κοστοβόρα από αυτήν της παραγωγής οίνου ή ελαιολάδου.

Όμως η αναζήτησή για φρεσκάδα και ποιότητα οδηγεί σε περισσότερες επιτυχημένες προσπάθειες σε όλη την Ελλάδα.

Ένας άλλος λόγος που η μικροζυθοποιία γνωρίζει ανάπτυξη στην Ελλάδα ,τουλάχιστον σε ότι αφορά την ύπαρξη πολλών ετικετών είναι η τάση που καταγράφηκε τα τελευταία χρόνια για στήριξη ελληνικών σημάτων ή για τη στήριξη εταιρειών ελληνικών συμφερόντων.

Οι ονομασίες μπύρας που παράγουν οι μικροζυθοποιίες στην Ελλάδα είναι στην πλειονότητά τους ελληνικές, ενώ δεν λείπουν και οι ονομασίες εκείνες με «χρώμα» ελληνικό και αρκετή δόση χιούμορ.

Ο λεγόμενος «οικονομικός πατριωτισμός» βρήκε στον κλάδο της ζυθοποιίας ίσως τη μεγαλύτερη εφαρμογή του και αυτό τα επόμενα χρόνια πρέπει να πάρει μεγαλύτερη διάσταση.

Δεν είναι τυχαίο.  Ένα από τα πιο συναρπαστικά πράγματα στον κόσμο της χειροποίητης μπύρας είναι η σταθερή εξέλιξή της και οι συνεχείς πειραματισμοί που οδηγούν κάθε χρόνο σε νέα κύματα γεύσεων αποδεικνύοντας πόσο αστείρευτος είναι ο πλούτος τους.

Το «στοίχημα» της εγχώριας μικροζυθοποιίας, με τις «προβλέψεις» ωστόσο να είναι θετικές καθώς η στροφή στα τοπικά σήματα μπύρας αποτελεί μια παγκόσμια καταναλωτική τάση.

Στην Ελλάδα τα περιθώρια ανάπτυξης για τον κλάδο είναι μεγάλα, υποκινούμενα τόσο από την παγκόσμια τάση που στρέφεται προς την κατανάλωση μπύρας μικρών παραγωγών όσο και από το αυξημένο τουριστικό ρεύμα.

Αυτό θα επιτευχτεί και μέσα από νέες μπύρες με μειωμένο ή καθόλου αλκοόλ, οι οποίες θα κάνουν γνωστό το προϊόν  σε νέο κοινό που παλιότερα ήταν δύσκολο να προσεγγίσουν.

 Με νέα προϊόντα μπύρας που να   αναδεικνύουν  τα τοπικά προϊόντα  και το ιδιαίτερο terroir του κάθε νομού,π.χ για το νομό Κορινθίας μπύρα με σταφίδα-λεμόνι-μήλο-μελισσόχορτο- δίκταμο κ.α).Η μπύρα έτσι   αποκτά μια άλλη διάσταση συναισθηματικής αξίας ,ανάμεσα στους καταναλωτές και τους παραγωγούς.

 Η μπύρα στην ελληνική γαστρονομία

Οι μικροζυθοποιίες βρίσκονται στη καρδιά της ανάπτυξης, της κουλτούρας της μπύρας και συμβάλλουν θετικά στη διεύρυνση της γαστρονομικής προσπάθειας, που κάνει η χώρα για ανέβει ένα επίπεδο και έτσι πρέπει να γίνει, διότι είναι ένα προϊόν που αγαπάει ο κόσμος. 

Η ανάπτυξη της μικροζυθοποιίας στην χώρα μας, δίνει έμφαση στο terroir των περιοχών τους. Η μπύρα είναι ένα καλό εργαλείο μάρκετινγκ για την ελληνική γαστρονομία.

Η μικροζυθοποιία καλύπτει την ανάγκη για την παραγωγή πιο ξεχωριστών προϊόντων, πιο ιδιαίτερων, πιο εξειδικευμένων.

Το ζητάνε και οι ίδιοι οι καταναλωτές.

CANAL DIVE

Η  δική μας Κορινθιακή  φρέσκια μπύρα  PILSNER και BROWN ALE  παράγεται  στην υπερσύγχρονη μονάδα της, στους πρόποδες του Ακροκορίνθου χωρίς συμβιβασμούς.

Το νερό από την στυμφαλία, η βύνη  μακεδονικού κριθαριού «η ψυχή της μπύρας» και οι αρωματικοί αυθεντικοί λυκίσκοι της κορινθιακής μάνας γης, αποτελούν την τριλογία των μοναδικών γεύσεων.

Επιμέλεια κειμένουΝτίνος Παπαντωνίου