Μα πώς ορισμένοι άνθρωποι δεν αρρωσταίνουν ποτέ;

0
89

Ιώσεις: Xτυπoύν συνήθως τον χειμώνα (κυρίως κάποιος ιός της γρίπης) και στέλνουν τον κόσμο σπίτι με πυρετό, καταρροή και τρομερό βήχα. Είναι όμως και κάποιοι που, όπως λένε, δεν αρρωσταίνουν ποτέ και πραγματικά σε κάνουν να αναρωτιέσαι πώς στο καλό το καταφέρνουν. Ποιο είναι το μυστικό τους;

Κατά μέσο όρο κάθε άνθρωπος θα αρρωστήσει από κάποιο κρυολόγημα περίπου 200 φορές σε όλη του τη ζωή. Αν και κάποιοι υποφέρουν πιο συχνά από άλλους, δεν υπάρχει απόδειξη ή έρευνα που να εξηγεί το γιατί. «Είναι κυρίως φήμη» αναφέρει η Dr Natalie Riddell, λέκτορας ανοσολογίας στο πανεπιστήμιο του Surrey, στην Αγγλία. Παρότι δεν υπάρχει επιστημονικά αποδεδειγμένη σύνδεση μεταξύ του τρόπου ζωής και της βελτιωμένης λειτουργίας του ανοσοποιητικού συστήματος, η βιομηχανία γύρω απ’ αυτό ανθίζει. Μόνο τα συμπληρώματα διατροφής, που είναι από τους πιο γρήγορα αναπτυσσόμενους επιχειρηματικούς τομείς παγκοσμίως, εκτιμάται ότι θα έχουν κέρδη περίπου 60 δισεκατ. δολάρια μέχρι το 2021.

Και ενώ γιατροί και ανοσολόγοι θεωρούν ότι δεν έχει αποδειχθεί ή στη χειρότερη αποτελεί μύθο το ότι κάποιοι απλά δεν αρρωσταίνουν ποτέ, συμφωνούν στο πόσο διαφέρει το ανοσοποιητικό σύστημα από άνθρωπο σε άνθρωπο. «Κάποιοι κληρονομούμε ένα σύνολο γονιδίων του ανοσοποιητικού συστήματος που είναι εξαιρετικά καλά στο να αντιμετωπίζουν συγκεκριμένους ιούς» εξηγεί ο Daniel Davis, καθηγητής ανοσολογίας στο πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ. «Δεν μπορείς να πεις ότι εσύ ή εγώ έχω καλύτερο ανοσοποιητικό, απλά σημαίνει ότι μπορείς να αντιμετωπίσεις καλύτερα ένα ιό γρίπης από μένα», προσθέτει.

Πώς να μην αρρωσταίνεις

>Ας είμαστε ρεαλιστές. Δεν γίνεται αυτό το πράγμα.

>Μην καπνίζεις και μην πίνεις πολύ αλκοόλ.

>Να πλένεις συχνά τα χέρια σου και να θυμάσαι ότι οι μολύνσεις διαδίδονται μέσω της επαφής. «Αν θες να αποφύγεις να κολλήσεις γρίπη από κάποιον στο μετρό, καλύτερα να αλλάξεις βαγόνι παρά απλά να χρησιμοποιήσεις απολυμαντικό», λέει η παθολόγος Ann Robinson.

>Να γυμνάζεσαι τακτικά αλλά ήπια και να φροντίζεις να ξεκουράζεσαι. Υπάρχει απόδειξη ότι η τακτική άσκηση, που βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος, μπορεί να ενισχύσει το ανοσοποιητικό, αν και δεν είναι σαφές σε ποιο βαθμό.

>Αντιμετώπισε το στρες. Σύμφωνα με τον καθηγητή Daniel Davis το χρόνιο στρες παράγει κορτιζόλη, η οποία αδρανοποιεί τα ανοσοκύτταρα.

>Προφυλάξου. Αν ανήκεις στις λεγόμενες ομάδες υψηλού κινδύνου (χρόνια χρήση στεροειδών, χημειοθεραπεία, αλλά και για τις γυναίκες σε εγκυμοσύνη) μπορείς να κάνεις εμβόλιο.

>Ακολούθησε μια υγιεινή και πλούσια διατροφή, χωρίς να το παρακάνεις. Αυτό έχει να κάνει με την τελευταία έρευνα γύρω από τη σημασία των μικροϊνών που βρίσκονται στο στομάχι. «Πολλές χημικές ουσίες που είναι σημαντικές για το ανοσοποιητικό μας σύστημα παράγονται στο στομάχι» αναφέρει η Dr Robinson.

>Να κοιμάσαι καλά. «Ο ύπνος έχει μεγάλη επίδραση στο ανοσοποιητικό μας σύστημα γιατί είναι υπό τον έλεγχο των κιρκαδικών ρυθμών και η διατάραξή τους μπορεί να βλάψει το ανοσοποιητικό» εξηγεί η Dr Riddell.

>Κοινωνικοποιήσου. «Αν υπάρχει ένα πράγμα που είναι εχθρός της καλής υγείας είναι η μοναξιά. Οπότε βγες και κάνε παρέα με ανθρώπους… αν όχι με τους ιούς που κουβαλάνε» είναι η συμβουλή της παθολόγου Ann Robinson.