Μακριά από τις αλλεπάλληλες τάσεις της μόδας, τα must items και τα Instagram ποστ, η μόδα είναι τέχνη, είναι άποψη, είναι τρόπος ζωής.
Κοιτάζοντας πιο μακριά από τη μικροκλίμακα, καταλαβαίνει κανείς ότι μερικά μέτρα υφάσματος, η περίτεχνη τεχνογνωσία, η έμπνευση και η καινοτομία ορισμένων ανθρώπων, όρισαν τη σύγχρονη εικόνα μας και τον τρόπο που, χωρίς να το πολυσκεφτούμε, φοράμε τα ρούχα μας το πρωί.
Η Κοκό Σανέλ απελευθέρωσε τις γυναίκες εκείνης της εποχής από το φορτωμένο λουκ και τον κορσέ, επιβάλλοντας χαλαρά και άνετα ντυσίματα, που τις έκαναν να δείχνουν πιο φυσικές. Ο Ιβ Σεν Λοράν από την άλλη, τις έπεισε να φορέσουν παντελόνι.
Η γυναίκα που ανέτρεψε το γυναικείο στιλ
H Κοκό Σανέλ δε χρειάζεται συστάσεις, καθώς είναι η γυναίκα που άλλαξε την ιστορία του ενδύματος. Γεννημένη το 1883 στο Σομίρ της Δυτικής Γαλλίας ως Γκαμπριέλ Μπονέρ Σανέλ, θα μυηθεί αμέσως στην τέχνη της μοδιστρικής ως εσωτερική σε εκκλησιαστικό ίδρυμα. Στη συνέχεια θα ανοίξει τη δική της μπουτίκ στην οδό Καμπόν 31 του Παρισίου. Η επιτυχία αναμενόμενη. Μέσα σε λίγα χρόνια, η Κοκό έχει ήδη δημιουργήσει άλλα πέντε καταστήματα.
Το τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου βρίσκει τις γυναίκες όλων των κοινωνικών στρωμάτων να είναι όλο και περισσότερο έξω από τα σπίτια τους και να αναλαμβάνουν ενεργό ρόλο στη δημόσια ζωή. Αυτή η κοινωνικοπολιτική αλλαγή δε θα μπορούσε να μην επηρεάσει και τις στιλιστικές τους ανάγκες κατά την μεταπολεμική εποχή. Έτσι, το στιλ αρχίζει να αλλάζει ριζικά με την Κοκό Σανέλ να κάνει την αρχή.
Η διάσημη γαλλίδα σχεδιάστρια με τον επαναστατικό αέρα έβαλε στόχο να απελευθερώσει τις γυναίκες από το φορτωμένο λουκ και τα κατάφερε. Ο κορσές σιγά σιγά εξαφανίζεται και τη θέση του παίρνουν φορέματα άνετα και χαλαρά, τα οποία επιτρέπουν την έντονη κίνηση. Τα φορέματα αυτά τα εμπνεύστηκε από τους ναυτικούς και τους ψαράδες. Φορέματα κοντά, που ανέτρεψαν τα κοινωνικά στερεότυπα και έσπασαν τα ενδυματολογικά δεσμά.
Ο Ιβ Σεν Λοράν έπεισε τις γυναίκες να φορέσουν παντελόνια
Γεννημένος τον Αύγουστο του 1936 στην Αλγερία από εύπορους γονείς, ο Ιβ σύντομα ξεχώρισε ως παιδί θαύμα. Σπούδασε σχέδιο μόδας στο Παρίσι και το ταλέντο του το αναγνώρισε αμέσως ο Christian Dior. Στα 21 του χρόνια διαδέχτηκε τον Dior ως επικεφαλής σχεδιαστής του οίκου και το 1961 άνοιξε τον δικό του οίκο μόδας, χωρίς να μπορεί να φανταστεί ότι θα γίνει ένας δημιουργός που θα αφήσει ιστορία.
Το 1966 o St. Laurent έφερε την επανάσταση και μαζί και πολλές αντιδράσεις στην αρχή. Πήρε το smoking tuxedo, το επίσημο ανδρικό κοστούμι που φορούσαν μόνο οι ευγενείς και το μετέτρεψε στο απόλυτο γυναικείο ένδυμα. Μια κίνηση άκρως θαρραλέα και αντιφατική, καθώς ακόμα και μία απλή νοικοκυρά μπορούσε πλέον να ντυθεί σαν μεγιστάνας. Και κάπως έτσι, το παντελόνι πήρε τη θέση που του άξιζε στη γυναικεία γκαρνταρόμπα. Γυναίκες-θρύλοι εκείνης της εποχής, όπως οι Γκρέτα Γκάρμπο, Κατρίν Ντενέβ, Λορέν Μπακόλ, Μπιάνκα Τζάγκερ και Λάιζα Μινέλι το απογείωσαν και έδωσαν άλλη διάσταση στο ανδρόγυνο στιλ. Όπως είχε πει πολύ σωστά και ο Πιερ Μπερζέ: “Η Chanel απελευθέρωσε τις γυναίκες. Ο Ιβ τους έδωσα δύναμη”.Και πράγματι αυτό έκανε. Έντυσε τις γυναίκες σαν άνδρες και τις έκανε να αισθάνονται ίσες απέναντί τους.
Ήταν ο εμπνευστής των see-through φορεμάτων, των ποπ αρτ συνόλων, των σαφάρι τζάκετ και ο σχεδιαστής που λάνσαρε την πρώτη πρετ-α-πορτέ συλλογή, «κατεβάζοντας» την υψηλή ραπτική στο πεζοδρόμιο. Για όλη αυτή τη συνεισφορά του στον κόσμο της μόδας, τιμήθηκε με το παράσημο της Λεγεώνας της Τιμής, μία από τις υψηλότερες τιμητικές διακρίσεις της Γαλλίας.