Οι καταναλωτικές προτιμήσεις που θα επικρατήσουν το 2018

0
100

Oι καταναλωτές δεν προσαρμόζονται μόνο σε αυτά που έχει να προσφέρει η αγορά, αλλά συχνά δημιουργούν μόνοι τους τη ζήτηση για τα χαρακτηριστικά των αγαθών που επιθυμούν, κάνοντας την αγορά να ακολουθεί. Σε αυτήν τη λογική, κάθε χρόνο η Mintel πραγματοποιεί έρευνα με βάση τους ίδιους τους καταναλωτές της Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Αφρικής, της Ασίας και της Αμερικής, ώστε να καταγράψει τις τάσεις που πρόκειται να επικρατήσουν το επόμενο έτος και που καλούνται να παρακολουθήσουν και οι ελληνικές επιχειρήσεις τροφίμων και ποτών.

Η γνώση της προέλευσης των προϊόντων, η μετάβαση σε έναν πιο υγιεινό τρόπο ζωής, η καινοτομία στη γεύση και στην υφή, η άνοδος του ηλεκτρονικού εμπορίου, αλλά και οι επιστημονικές εξελίξεις στον τομέα των τροφίμων είναι οι πέντε τάσεις που θα διαμορφώσουν την καταναλωτική ζήτηση για τον επόμενο χρόνο και, κατά συνέπεια, τις αγορές, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Mintel «Global Food&Drink Trends 2018».

Προέλευση των προϊόντων

Τα διατροφικά σκάνδαλα και οι ανακλήσεις προϊόντων έχουν προκαλέσει έλλειψη εμπιστοσύνης των καταναλωτών στα συστήματα ελέγχου, στον τομέα της μεταποίησης, ακόμα και στους ίδιους τους παραγωγούς, σύμφωνα με τη Mintel. Για τους λόγους αυτούς, το ενδιαφέρον των καταναλωτών έχει πλέον στραφεί στην προέλευση των προϊόντων και στην επιθυμία να γνωρίζουν τη διαδικασία που αυτά έχουν παραχθεί. Το γεγονός αυτό ασκεί πίεση στη βιομηχανία τροφίμων να προσφέρει πληροφορίες στους καταναλωτές για τον τρόπο, τον τόπο, τη διαδικασία, τον άνθρωπο από τον οποίο καλλιεργήθηκε, μεταποιήθηκε και πουλήθηκε ένα προϊόν.

Υγιεινός τρόπος ζωής

Τον τελευταίο καιρό, έχει παρατηρηθεί μια στροφή των καταναλωτών προς την επιλογή προϊόντων που συνθέτουν ένα πιο υγιεινό πλάνο διατροφής. Σύμφωνα με τη Mintel, η προτίμηση αυτή θα συνεχιστεί και το 2018. Ωστόσο, αυτό που παρατηρείται είναι πως υπάρχει μία σύγχυση στους καταναλωτές για το είδος του προϊόντος, που θεωρείται υγιεινό. Η πρόκληση, λοιπόν, του προσδιορισμού των στοιχείων μιας υγιεινής διατροφής μπορεί να συμβάλει στην αρνητικότητα και το άγχος, διότι οι καταναλωτές βομβαρδίζονται με δυνητικά αντιφατικές αναφορές για το ποια συστατικά συνιστώνται και ποια πρέπει να αποφεύγονται στη διατροφή τους. Η σύγχυση αυτή τους οδηγεί σε επιλογές προϊόντων που είναι σίγουροι ότι εξασφαλίζουν μια ισορροπημένη διατροφή, όπως προϊόντα με φρούτα και λαχανικά.

Καινοτομία στη γεύση και στην υφή

Το χρώμα, το σχήμα, το άρωμα και άλλα στοιχεία διαμόρφωσης των προϊόντων, που στοχεύουν στις αισθήσεις των καταναλωτών, θα βρίσκονται στις πρώτες επιλογές. Το 2018, η αίσθηση και η ικανοποίηση που παρέχει η υφή θα γίνουν πιο σημαντικές για τις επιχειρήσεις και τους καταναλωτές. Σύμφωνα με τη Mintel, το ποσοστό των καταναλωτών που είναι ανοιχτοί στη δοκιμή προϊόντων με ασυνήθιστες υφές είναι αρκετά μεγάλο. Θα επικρατήσουν, λοιπόν, οι επιλογές προϊόντων που δίνουν την ευκαιρία στους καταναλωτές να βλέπουν την υφή και το χρώμα μέσα από τη συσκευασία.

Ηλεκτρονικό εμπόριο

Μια νέα εποχή στην εξατομίκευση αναδύεται λόγω της επέκτασης των διαδικτυακών αγορών. Η δυνατότητα εξοικονόμησης χρόνου και η ποικιλία διαδικτυακών καναλιών για την αγορά τροφίμων έχει καταστήσει ελκυστική αυτή την επιλογή. Σύμφωνα με τη Mintel, ένα μεγάλο ποσοστό καταναλωτών δεν χρησιμοποιεί, πλέον, τον ηλεκτρονικό υπολογιστή για τις διαδικτυακές του αγορές, αλλά το κινητό του τηλέφωνο για μεγαλύτερη ευκολία και πρόσβαση από κάθε σημείο. Ο νέος αυτός τρόπος αγοράς δίνει την ευκαιρία για την ανάδυση διαφημίσεων στοχευμένα σε κάθε χρήστη, αφού οι αγορές γίνονται περισσότερο προσωπικές.

Επιστημονικές εξελίξεις

Η τεχνολογική επανάσταση που διαδραματίζεται στον τομέα της μεταποίησης, δημιουργώντας τρόφιμα μέσα σε εργαστήρια από 3D εκτυπωτές, μπορεί να είναι ακόμα στα σπάργανα. Επίσης, οι δραστηριότητες που συνθέτουν τρόφιμα και ποτά, όπως το κρέας που παράγεται εργαστηριακά και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, είναι συχνά ακριβά και μερικά απέχουν ακόμη χρόνια από τη διαδεδομένη εμπορική διαθεσιμότητα. Ωστόσο, ένα μεγάλο ποσοστό των καταναλωτών, σύμφωνα με τη Mintel, είναι πρόθυμο να υποδεχτεί τις επιστημονικές αυτές εξελίξεις στον τομέα των τροφίμων, αφού πιστεύει ότι θα βοηθήσει στην έλλειψη τροφίμων τα επόμενα χρόνια, ενώ θα συμβάλλει στην προστασία του περιβάλλοντος.