Κλονισμένη είναι η εμπιστοσύνη των Ελλήνων απέναντι στους
δημοσιογράφους και τα ΜΜΕ καθώς θεωρούν ότι επηρεάζονται από αθέμιτα
επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα.
Όπως προκύπτει στην έρευνα του Ινστιτούτου Reuters για την ψηφιακή
ενημέρωση στην Ελλάδα – 2016, τα ποσοστά εμπιστοσύνης των Ελλήνων στις
ειδήσεις (20%), στα μέσα μαζικής ενημέρωσης (16%) και στους
δημοσιογράφους (11%), είναι τα χαμηλότερα από τις 26 χώρες της έρευνας.
«Καταγράφεται μια γενικότερη ένδειξη αμφισβήτησης στο πολιτικό
σύστημα, με παράλληλη έλλειψη εμπιστοσύνης στα ΜΜΕ, τα οποία εκτιμούν
ότι επηρεάζονται από επιχειρηματικά και πολιτικά συμφέροντα και ειδικά
στην Ελλάδα, το ποσοστό αυτό προσεγγίζει ποσοστά πρωτόγνωρα» ανέφεραν οι
επίκουροι καθηγητές στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ του ΑΠΘ Νίκος
Παναγιώτου και Δήμητρα Δημητρακοπούλου ως υπεύθυνοι της έκδοσης
αποτελεσμάτων για την Ελλάδα.
«Το γεγονός», σύμφωνα με τους μελετητές, «αποδίδεται στη σύνδεση της
εμπιστοσύνης στα ΜΜΕ με τη γενικότερη εμπιστοσύνη στο πολιτικό σύστημα» .
Σύμφωνα μάλιστα με την έρευνα, «η απότομη στροφή προς τη ενημέρωση από
το διαδίκτυο και τα κοινωνικά δίκτυα, μπορεί να ερμηνευτεί ως εν μέρει
αποτέλεσμα αυτής της σταδιακής αλλά επιδεινούμενης έλλειψης εμπιστοσύνης
και της αντίληψης περί ελέγχου των παραδοσιακών ΜΜΕ».
Η μελέτη, που παρουσιάστηκε σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στην
ΕΣΗΕΜΘ, ανατέθηκε από το Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη της
Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης στην εταιρία δημοσκοπήσεων
YouGov, με σκοπό να αποτυπωθούν οι συνήθειες κατανάλωσης ειδήσεων στο
διαδίκτυο σε 50.000 άτομα σε 26 χώρες. Η έρευνα διενεργήθηκε, μέσω
διαδικτυακών ερωτηματολογίων, στο τέλος του Ιανουαρίου/αρχές Φεβρουαρίου
2016 και το δείγμα στην Ελλάδα ανέρχεται σε 2.036 άτομα.
Οι περισσότεροι Έλληνες εμπιστεύονται περισσότερο τα μέσα ενημέρωσης
παρά τους δημοσιογράφους, στάση που καταγράφεται και στις περισσότερες
χώρες του δείγματος. Το 16% των ερωτώμενων στην Ελλάδα εμπιστεύεται τα
ΜΜΕ σε αντίθεση με το 62% των ερωτώμενων από την Φινλανδία, το 43% από
την Ισπανία, το 42% από το Ηνωμένο Βασίλειο και το 30% από τις Η.Π.Α. Το
ποσοστό αυτό είναι το χαμηλότερο στις 26 χώρες που μελετήθηκαν, ακόμη
και από χώρες που δοκιμάστηκαν από την οικονομική κρίση. Επιπρόσθετα,
μόνο το 7% στην Ελλάδα, το 21% στις ΗΠΑ, το 23% στην Ισπανία, το 42% στο
Ηνωμένο Βασίλειο και το 47% στη Φινλανδία θεωρούν ότι τα ΜΜΕ είναι
ανεξάρτητα από αθέμιτες πολιτικές επιρροές
Η εξέλιξη αυτή, επισημαίνεται στη μελέτη, εν μέρει επιβεβαιώνει και
τη στροφή που καταγράφεται για την ενημέρωση προς το διαδίκτυο και τη
δραματική μείωση της κυκλοφορίας εφημερίδων και των εσόδων των καναλιών
καθώς, σύμφωνα με την έρευνα, «έχουν απωλέσει την εμπιστοσύνη της κοινής
γνώμης».
Σχολιάζοντας τα ευρήματα ο Γενικός Γραμματέας Ενημέρωσης και
Επικοινωνίας Ελευθέριος Κρέτσος, χαρακτήρισε οξύμωρο το γεγονός ότι οι
Ελληνες ενδιαφέρονται για ειδήσεις τις οποίες αναζητούν σε πλατφόρμες
κοινωνικής δικτύωσης ενώ παράλληλα, έχουν απωλέσει την εμπιστοσύνη τους
στους δημοσιογράφους.
«Ο κόσμος “διψάει” για ειδήσεις αλλά δεν εμπιστεύεται τα παραδοσιακά ΜΜΕ», είπε χαρακτηριστικά.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι Έλληνες χρήστες ενδιαφέρονται για τις
ειδήσεις σε σημαντικό βαθμό, καθώς το 66% δηλώνει πολύ μεγάλο ή μεγάλο
ενδιαφέρον. Το υψηλό ενδιαφέρον για την επικαιρότητα συνδυάζεται με μια
αυξημένη συχνότητα στην αναζήτηση ειδήσεων μέσω φορητών συσκευών
(smartphones και tablets μαζί) που αποτελούν τις κύριες συσκευές για
ενημέρωση.